Érdekelne egy kutatási módszer, ami a kvalitatív piackutatás főbb előnyeit nyújtja, miközben digitális platformon keresztül napi többször is könnyen és gazdaságosabban teszi elérhetővé a fogyasztóidat? Tudj meg többet az Online Bulletin Board vizsgálatokról!
Az Online Bulletin Board módszer használatával lényegében egy (privát) online fórumot nyitunk meg. Az előzetesen megfelelő körültekintéssel és kutatási terv alapján toborzott résztvevők virtuális csoportja és egy moderátor közötti, általában több napig tartó tapasztalat- és véleménycsere alakul ki.
A résztvevők bejelentkezhetnek, bejegyzéseket írhatnak és olvashatnak, a moderátor napi kérdéseire válaszolhatnak, illetve saját tartalmakat (pl. képeket, videókat) tehetnek közzé és fájlokat tölthetnek le.
Az OBB vizsgálatok célja, hogy interaktív módon, akár a résztvevők között kialakuló vitákat is megfigyelve gyűjtsünk információt a minket érdeklő témáról.
A beszélgetést alapvetően a moderátor vezeti, aki időről időre kérdéseket tesz fel, vagy ösztönzőket mutat be a résztvevők számára, és arra kéri őket, hogy adjanak visszajelzést, amikor bejelentkeznek eszközeiken (pl. tableten, okostelefonról vagy laptopról). Előfordul ugyanakkor az is, hogy a résztvevők között spontán beszélgetések is kialakulnak a téma egy-egy érdekesebb aspektusáról.
A legtöbbször egy-egy OBB kutatás 3-5 napig tart, de előfordulhat, hogy bizonyos témák indokolják a fórum hosszabb futtatását vagy valamilyen utókövetést (pl. vásárlási döntés előtt állók vizsgálatánál a vásárlás megtörténte utáni tapasztalatok megosztása).
A résztvevők érdeklődését felkeltő tevékenységek széles skáláját érdemes kihasználni, hogy őszinte válaszokat, és a gyakorlatban jól hasznosítható tanulságokat, élő betekintést nyerjünk.
A résztvevők véleményét éppúgy kérhetjük nyitott kérdésekkel (szabadszavas válaszokat vagy beszámolókat várva), mint egyszerű szavazásokkal, feladatokkal, gamifikált kérdésekkel.
Amikor Online Bulletin Board kutatást hozunk létre, már az elején szükséges időt kell szánnunk arra, hogy a résztvevők bizalmat és jó kapcsolatot építsenek ki egymással és a moderátorral. Ajánlott egy általános bemutatkozás és valamilyen „jégtörő” játék, ami azán már kapcsolódhat a fő témánkhoz.
Minél kötetlenebbül érzik magukat a válaszadók a kutatásban, annál őszintébb visszajelzésekre számíthatunk, sőt, olyan új információkhoz is juthatunk, amelyek rejtett megoldandó problémákat vagy fájdalompontokat tárnak fel a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal kapcsolatosan.
Amellett, hogy az OBB egyike előny pont az, hogy aszinkronban is futhatnak a chatek,
érdemes a moderátornak minden egyes kutatási napon időt szánni az élő online chat-re - lehetőség szerint fix időpontban,
hogy kiszámítható legyen a résztvevők számára (pl. reggel 8-9 között és este 7-8 között.
Egyébiránt a résztvevők számára a chatszoba ajtaja nyitva áll, azaz bármikor ki- és besétálhatnak rajta, hozzászólhatnak, megoszthatnak érdekességeket saját életükből, szokásaikról.
Figyelni kel arra, hogy a moderálás, azaz a beszélgetés irányított része és az azok az alkalmak, amikor a résztvevők maguk alakítják saját fórumbeszélgetésüket, egyensúlyban legyen.
A kutatás során nyomon követhető, hogy az egyes résztvevők közül kik aktívak és kik „lemaradók”.
Az incentive meghatározásánál legtöbbször az a gyakorlat, hogy csak a teljes vizsgálat során legvégéig kitartó résztvevő kapja meg a teljes értékű jutalmat.
Természetesen mindig vannak kivételek, így például egy nagyobb értékű vásárlás előtti és utáni fázist egyaránt feltáró kutatásnál elképzelhető, hogy azokat is premizáljuk, akik csak a kutatás egy bizonyos pontjáig tartottak velünk (és azokat, akiknél a vásárlás végül meghiúsult, ennek okairól kérdezzük). Ebben az esetben ezt a pontot a résztvevők számára transzparens módon, érthetően kell meghatározni és kommunikálni.
A megkérdezések során elemzésre készen álló azonnali outputok születnek.
Elemzői személettel a kutatás végeztével a tanulságokat akár átiratban vagy táblázatban is össze lehet foglalni,
hogy tisztább képet kapjunk arról, milyen insight-okat vigyünk tovább a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséért felelős társterületek felé. Kellő számú résztvevő esetén (min. 30-40 fő), korlátozott mértékben kvantifikálhatjuk is az eredményeket (pl. 40 főből 30-nak az „A” szlogen tetszett jobban).
Az Onlinekutatas.hu saját IMR szoftvere egy rugalmas és könnyen hozzáférhető digitális platformot nyújt a kvalitatív vizsgálódásokhoz: akár fókuszcsoportos beszélgetések, fórumok és egyéni chat-ek, online blogolás, e-naplózás könnyen kivitelezhető az Instant Market Research segítségével. Az IMR egyik legnagyobb előnye, hogy a válaszadók toborzásával együttesen nyújt komplex szolgáltatást a Qualipool online válaszadó panel segítségével.
Az IMR szoftverben az online bulletin board vizsgálatoknál sokféle stimulit lehet kezelni: például kreatív anyagokat, képeket, videókat vagy akár csomagolást lehet tesztelni, és változatos kérdésformátumokkal lehet érdekesebbé, vonzóbbá tenni a részvételt.
Akkor a Qualipool online válaszadói panelünket javasoljuk, melyről részletesen ITT és ITT is olvashatsz.
Kérdésed van? Tedd fel most vagy kérj ajánlatot munkatársunktól!
Ellenőrzőlista az optimális online kvalitatív módszer megválasztásához
Innovatív és költséghatékony online kvalitatív kutatás az NRC-vel
Online piackutatás a tartalommarketing szolgálatában
Mi mindent tud nyújtani az online kvalitatív piackutatás?
E-diary, fórumkutatás, mobiletnográfia: 3 kevésbé elterjedt kvalitatív piackutatási módszer
Online interjú, online fókuszcsoport egyszerűen, gyorsan – Qualipool