A legtöbb tartalommarketinges mindig új, friss tartalomötletek után kutat. Ha nemrég piaci felmérést, ügyfél-megkérdezéseket vagy egyéb kutatást végzett a céged (vagy ügyfeled), elképzelhető, hogy egy rakás olyan kincs van a birtokodban, amiről nem is sejted, milyen jól használható a kommunikációban.
Célzottan is készíthetsz gyors, hatékony vizsgálatokat online megkérdezési módszerekkel, hogy gazdagítsd kommunikációs tartalmadat.
Hogyan, miért? Erről írunk a következőkben.
Informatív tartalom – miért is?
A promóciós és az informatív tartalmakat a tartalomstratégiával foglalkozók egyértelműen keverten javasolják megjeleníteni.
Az informatív tartalomra nagy szükség van, mert (a jó tartalom) bizalmat épít és márkád „szakértő” imázsát erősíti. Ettől lehetsz több, más, érdekesebb, relevánsabb azok számára, akik terméked vagy szolgáltatásod jelenlegi vagy potenciális vásárlói.
Ennek az informatív tartalomnak lehet a része többek között olyan információ is, ami piackutatásból, versenytárselemzésből, ügyfelek, vagy akár partnereid megkérdezéséből származik. Tehát olyan forrásból, melyhez a támpont nem érthető el pár kattintással (mint a kulcsszókeresési szolgáltatás vagy a közönséganalitikák), ugyanakkor korántsem bonyolult az előállítása:
Ma már számos online módszer áll rendelkezésre ahhoz, hogy költségkímélő módon és rövid idő alatt juss értékes és valós fogyasztói véleményekhez, vásárlókról szóló információkhoz, melyekkel gazdagíthatod mondanivalódat.
Talán sok vállalat még mindig idegenkedik attól, hogy piackutatásból származó információkat osszon meg fogyasztóival. Ugyanakkor elmondható, hogy
a mai vásárlók kifejezetten jó néven veszik – sőt, elvárják – az átláthatóságot és nagyra értékelik, ha láthatják, hogy valamely cég vagy márka valóban kíváncsi a véleményükre és bevonásukkal igyekszik fejleszteni termékét vagy szolgáltatását.
A fogyasztók nagyobb átláthatóságot követelnek azoktól a márkáktól, amelyeket vásárolnak és amelyekhez kötődnek. A termékfejlesztéshez vagy a szolgáltatás megváltoztatásához vezető felismerések megosztása például egy jó példa arra, hogy
egy vállalat időről időre megmutatja az ügyfeleknek, hogy folyamatosan újít, fejleszt, és mindezt úgy teszi, hogy törődik vásárlói igényeivel.
Pár ötletadó példa
Esettanulmányok, ügyfélinterjúk:
A piackutatásokból származó információkat- vagy azok egy kisebb, érdekes, jól „fogyasztható” részét – közzéteheted blogbejegyzés formájában, de írhatsz belőle rövid esettanulmányokat is (ez utóbbiak főként a B2B szférában működnek jól). Ha lakossági fogyasztókhoz szólsz, a személyes interjúk alapján összeállított „testimonial” típusú tartalom vagy saját történet lehet inkább figyelemfelkeltő és érdekes – olyasmi, amivel olvasóid, nézőid, hallgatóid könnyen tudnak azonosulni.
Számos vállalkozás esettanulmányokkal vagy rövid példákkal mutatja be, hogy termékei vagy szolgáltatásai hogyan könnyítik meg a vásárlók mindennapi életét.
Ha bővül a termékkínálat vagy új termékfunkciók kerülnek bevezetésre, akkor is érdemes valós példákkal, mögöttes információkkal színesíteni a kommunikációt.
Az emberek szeretnek egy kicsit „bennfentessé” válni: bekukkantani a kulisszák mögé és látni, hogyan zajlik a fejlesztés, az innováció.
Onlinekutatas.hu tipp: Az IMR szoftver segítségével például akár magad is végezhetsz pár nap alatt egyéni mélyinterjús vizsgálatot (pl. customer journey interjúkat), koncepciótesztelést vagy fórumkutatást. Az insightok azonnal rendelkezésre állnak a további értelmezéshez és felhasználáshoz, ráadásul a vállalaton belül több csapat is hasznosíthatja egyidejűleg az eredményeket.
Ha bővebben érdekel, mi is az az ötféle módszer, mellyel az Instant Market Research szoftver segítségével rövid átfutási idő alatt tudsz kvalitatív megkérdezéseket végezni, itt olvashatsz róla bővebben.
Videós tartalmak:
Meghökkentő szám, de 2019 -re az internetes videóforgalom az összes fogyasztói internetes forgalom 80% -át tette ki! A videóknál a tartalom befogadását is igen hatékonyan támogatják, hiszen jobban megmaradnak agyunkban az így befogadott üzenetek, ezenkívül sokkal többen hajlamosak vagyunk „ottragadni” a mozgóképek előtt.
A videókat jellemzően megosztani is többen szokták, mint a képi vagy írott tartalmakat, ami egyértelműen költséghatékonyabbá tesz egy-egy megjelentést.
Onlinekutatas.hu tipp: Kérdezd ügyfeleidet, kérj tőlük visszajelzést egy-egy fontos témában, és kommunikációdban használj fel a mondanivalódat támogató részleteket. Vegyük például az ügyfeleiddel készülő egyéni mélyinterjúkat: egy-egy ilyen beszélgetés számos céllal készülhet: kaphatsz visszajelzést termékről, szolgáltatásról, vásárlási vagy kiszolgálási folyamatról, ügyfélútról stb., ugyanakkor a pozitív tapasztalatokról beszámoló ügyfeleket – hozzájárulásukat kérve természetesen – beépítheted kommunikációdba (ld. „testimonial” jelleg).
Ha a kutatásban résztvevők ehhez kifejezetten (írásban) hozzájárulnak, akkor saját egyéni beszámolóikat is használhatod videós tartalmak előállításához.
A kvalitatív insight-gyűjtési módszerek közül ehhez leginkább az egyéni blogbeszámoló (ld. IMR szoftver), az egyéni videós interjú és a mobiletnográfiai vizsgálat lehet segítségedre. Chat alapú interjúk beszélgetésfolyamából is idézhetsz, vagy röviden összefoglalhatod vizsgálódásod tanulságait.
Ne félj alkalmazni új, innovatív megközelítést, érinteni határterületeket, akár előállni valami újdonsággal, amit másnál még nem láttunk, pl. játékos megkérdezések, asszociatív technikák, gyors szavazások. Ha rendszeresen és következetesen kérdezel ügyfeleidtől, készíthetsz belőle jól kiszámítható, rendszeres tartalmat – „info-sorozatot” – közönségednek.
Onlinekutatas.hu tipp: Érdemes a videó készítése során odafigyelni arra, hogy a felhasználók már igen magas arányban kisképernyős készüléken interneteznek, így videós tartalmaiddal is nagy eséllyel ebben a formában fognak találkozni. Legyen látható, átlátható és értelmezhető így is a képi világ és legyenek jól olvashatóak a feliratok. A mindennapjainkat átszövő nagy információs zajban a 2 percnél rövidebb videókkal több sikerre számíthatsz: az internetezők befogadóképessége egyre szűkül. A személyes adatok kezelése – ezt ma már nem lehet eléggé hangsúlyozni – természetesen odafigyelést igényel.
Közösségi média bejegyzések
Itt a tartalom változatos, gyorsan pörgő, lazább, humorosabb. Csupán gondolatindítónak szánjuk az alábbiakat a teljesség igénye nélkül:
Infografika kutatási adatokból
Erről már írtunk korábban: az emberek szeretik az adatokat, szeretnek újat tanulni, kedvelik (a jó és érthető) statisztikákat.
Persze csakis vizualizálva!
Infografika, diagram, táblázat és társaik: nagyon fontos számításba venni, hogy a honlaplátogatók, közösségi médiában görgető látogatók döntő többsége csak felszínesen olvas.
Igazából csak átfutja, „skimmeli” a tartalmat, és szükség van olyan momentumokra, melyek kiemelkednek a szövegből – éppen erre alkalmas egy kép, egy chart, egy grafikon.
„Ti mondtátok”
Termékkipróbálásnál a mobiletnográfia módszere vagy egyéni blogbeszámolók segíthetik a termékfejlesztést – itt a válaszadók saját videókat, hangfájlokat és képeket is tölthetnek fel.
Onlinekutatas.hu tipp: Azt se rejtsd véka alá, ha egy-egy termék vagy funkció már a tesztelés során is nagy sikert aratott! Ugyancsak hasznosak lehetnek számodra az online kérdőíves kutatások nyitott kérdésekre adott válaszai, melyekből anonim módon idézhetsz. Ha mélyebbre ásnál, és az eredmények sokrétű felhasználása mellett döntesz, egyéni online interjúkat vagy fókuszcsoportos beszélgetéseket, fórumdiskurzust is szervezhetsz.
A válaszadó fogyasztók vagy ügyfelek kiválasztását és részvételre való meghívását jobb profi szakemberre bízni: ebben tudunk segíteni, hiszen
a Qualipoolban több mint 14 ezer potenciális résztvevőből tudjuk kiszűrni és meghívni azokat, akikkel végül a számodra fontos kérdésekről beszélgetsz.
Egyediség
A máshol nem látható tartalmak növelik a látogatók elkötelezettségét abban, hogy éppen a te vállalatod blogját, hírlevelét vagy közösségi média posztjait olvassák el. Ha saját kérdéseket teszel fel – akár 1-2 survey kérdés erejéig – és olyan témát ragadsz meg, amellyel máshol nem találkoznak, jó eséllyel eléred, hogy kattintsanak, olvassanak, és így emlékezzenek rád, alkalomadtán pedig visszatérjenek (feliratkozzanak stb.).
Ne találgass – indulj ki valós információkból
A piackutatás ma már nem „úri huncutság”, hanem az üzleti szféra fontos és nélkülözhetetlen eleme.
Felgyorsult az információigény, de felgyorsult az információk elérhetősége, hozzáférhetősége is. Egy-egy kérdőíves felmérés vagy kvalitatív vizsgálat elvégzése már korántsem mondható olyan időigényesnek,
mint amikor a „papíros” vagy telefonos megkérdezések korát éltük, vagy amikor 10-15 személyes interjú miatt körbeautóztuk az országot.
Miről írjak? Miről szóljon a podcastom?
A célcsoportodhoz tartozó fogyasztókkal való kapcsolódás, illetve az ő bevonásuk, megkérdezésük egyértelműen segíteni fog abban, hogy tartalmaidat jobban tervezd.
Mivel tényleges vásárlókat kérdezel, és véleményüket első kézből ismered meg, biztosítod, hogy
- arról beszélj, ami számukra fontos
- olyan csatornán találd meg őket, ahol elérhetőek és befogadóak
- „saját nyelvükön” szólítsd meg őket
Saját adatgyűjtés – hogyan fogjak hozzá? Kiket kérdezzek?
Az Onlinekutatas.hu csapata a kérdőíves adatfelvételben és az online kvalitatív insight-gyűjtésben egyaránt tud segíteni. Akár 2-3 rövid kérdésről van szó, akár egy hosszabb kérdőívről, vagy online interjúkról, fókuszcsoportokról, nálunk a hazai legnagyobb válaszadói közösségek – a Netpanel és a Qualipool – és profi piackutatási szoftverek állnak rendelkezésre a megkérdezéséhez.
Mi keltette fel leginkább az érdeklődésed?
- Mit tegyek, ha kérdőívemmel országos felmérést szeretnék?
- https://onlinekutatas.hu/adatfelvetel/Honnan szerezzek résztvevőket interjús, fókuszcsoportos megkérdezéseimhez?
- Milyen kérdőívszerkesztőt használjak?
- Adatvizualizáció – infografikák készítése