
A hagyományos fókuszcsoportos és interjús adatgyűjtés mellett számos olyan online kutatási módszer létezik, mellyel értékes marketing insight-okhoz juthatunk. Ezek köréből most hármat mutatunk be, példákkal.
1. Naplózás, e-diary (online journal)
E módszer lényege, hogy a vásárlót vagy felhasználót arra kérjük, hogy vezessen naplót hosszabb-rövidebb ideig, és dokumentálja számunkra a témával vagy termékkel, szolgáltatással kapcsolatos tapasztalatait, élményeit.
Ez lehet egy termék megvásárlása és kipróbálása, vagy huzamosabb használata, de lehet egy honlap felületének használata és értékelése is. Könnyen és gyorsan lehet blog beszámolók kérésével ügyfélkiszolgálási folyamatokkal kapcsolatban is visszajelzéseket kérni.
A naplóvezetés természetesen online formában a legegyszerűbb, melyhez az IMR (Instant Marketing Research) szoftver alapvető segítséget nyújt.

Néhány példa:
Az ediary kutatások választ adnak a válaszadói magatartással kapcsolatos kérdéseinkre, az insightgyűjtés pedig praktikusan kvantitatív elemekkel vagy egyéni mélyinterjúkkal is kiegészülhet. Az NRC által fejlesztett IMR szoftver alkalmas arra, hogy ilyen blogbeszámolókat kérjünk például
- okostelefon készülék vagy laptop vásárlásának megtervezéséről és magáról a vásárlásról, a készülék használatról
- új termék kipróbálásáról
- költekezési szokásokról, készpénz vs. bankkártyás és egyéb fizetési módok használatáról
Hatalmas előnye az online naplózásnak és egyéni blogbeszámolóknak, hogy az ügyfelek, vásárlók vagy éppen lehetséges fogyasztók a saját szavaikkal, saját kontextusukban fogalmazzák meg véleményüket. Marketing szövegíráshoz ez óriási plusz!
A termékfejlesztők az ediary módszerrel viszonylag gyorsan és költséghatékonyan juthanak információkhoz a tényleges fogyasztói mindennapokról, öröm- és fájdalompontokról, eddig megválaszolatlan szükségletekről.
További előny, hogy a felhasználó képernyőfotókkal, a termék használata közben készült pillanatképekkel vagy videókkal tudja kiegészíteni naplóbejegyzéseit.
Ha a téma még részletesebben érdekel, érdemes elolvasnod az NRC oldalán ezt az ediary módszerről szóló cikket.
1. Online fórumkutatás és online bulletin board vizsgálat
Az időben eltolt (azaz időben ’aszinkronban’) zajló diskurzusok egyre népszerűbbek kezdenek lenni a mai rohanó világban. Néha saját barátainkat és ismerőseinket sem könnyű egy adott időpontra összehívni, így ne csodálkozzunk azon, hogy a piackutatásban is teret nyernek azok a módszerek, ahol a válaszadók rugalmasan, saját időbeosztásuk szerint tudnak becsatlakozni az online vizsgálatokba.
Míg a fókuszcsoportok 1,5-2 órát vesznek igénybe, addig a fórumbeszélgetések akár hetekig tarthatnak, ha a kutatási téma indokolja, de koncentráltabban, akár 2-3 nap alatt is lebonyolíthatóak.
A moderátor előzetesen programozott módon feldobhat kérdéseket, játékokat, majd a beszélgetést vezető kutató a kapott válaszokból felmerülő további kérdésekkel gazdagíthatja az információgyűjtést.

A résztvevők automatizált üzeneteket kapnak e-mailben, SMS-ben vagy mobil push értesítéssel, melyek időről időre emlékeztőül szolgálnak a fórumbeszélgetésbe való belépésre, és az ott közzétett új kérdések, válaszok, tartalmak ellenőrzésére.
Csakúgy, mint az élő chat fókuszcsoportoknál, az IMR szoftverben az online bulletin board vizsgálatoknál is sokféle stimulit lehet kezelni (pl. tesztelni kreatív anyagokat, képeket, videókat, csomagolást stb.), és változatos kérdésformátumokkal lehet érdekesebbé, vonzóbbá tenni a részvételt.
A fórumkutatások egyik legnagyobb előnye az, hogy sokkal nagyobb mennyiségű résztvevőt lehet bevonni – tipikusan 20 vagy 30 főt, de néhány fórumbeszélgetésbe akár 100 főig is toboroznak résztvevőket. Ez nagy mennyiségű kvalitatív adatot nyújt az elemzéshez, bőséges lehetőséget a válaszok címkézésére, kategorizálására, véleménykülönbségek elemzésére.
Ugyancsak előny ezeknél a módszereknél, hogy az aszinkron módszertan jobb elkötelezettséget eredményezhet, mivel a résztvevők a saját idejükben tekinthetnek meg videókat, képeket vagy válaszolhatnak a feltett kérdésekre. Több idejük van véleményük átgondolására, kifejezésére, így megfontoltabb válaszokat adhatnak.
Bár módszertanilag nem feltétlenül javasolt, mégis a nagyobb számú kutatási résztvevő megkérdezése már a kvantitatív irányba való elmozdulást is lehetővé teszi: egy-egy gyors szavazással (survey jellegű feleletválasztós kérdéssel) akár számszerűsített adatok is gyűjthetőek. Ez hasznos tud lenni például koncepciók vagy alapvető irányvonalak közötti egyszerű választásnál.
3. Mobiletnográfia – valós élethelyzetek, valós fogyasztói élmények
A mobiletnográfiai kutatások előfeltétele a fogyasztóknál szinte mindig jelenlévő mobiltelefon (okostelefon), amely folyamatos – és azonnali – beszámolási lehetőséget biztosít számukra saját tevékenységeikről.

A piackutatóknak így kontextusában van esélyük vizsgálni egy-egy termék használatát vagy szolgáltatás igénybevételét, ráadásul mindenféle torzító saját részvétel vagy beavatkozás nélkül.
- Hogyan zajlik egy családi rendezvény? Milyen hozzávalókból készülnek az ételek, milyen italokat kínálnak a házigazdák?
- Hogyan takarítja végig egy háziasszony a házat, és mi okoz neki nehézséget?
- Hogyan zajlik egy utazásra való készülődés, a biztosításkötés, és maga az utazás?
- Hogyan tervez egy fiatal pár lakásvásárlást, és milyen tájékozódási lépések, döntési pontok figyelhetőek meg náluk, amíg végső döntésre jutnak?
- Milyen mérlegelés és utánajárás előz meg egy hitelfelvételt? Hogyan zajlik az igénylés folyamata és egy új lakásba történő beköltözés?
Rengeteg a lehetőség. Ha szükséges, mi az Onlinekutatas.hu-nál szívesen segítünk a választásban, és aktuális üzleti kérdéseidhez a legmegfelelőbb módszer megtalálásában.
A hazai legnagyobb online kvalitatív válaszadói közösségből, a Qualipoolból pedig több mint 10 ezer fő tényleges fogyasztóból tudunk szűrést és szervezést biztosítani, hogy ne csak a kérdezési, hanem az előkészítési folyamat is gördülékeny legyen.