Ha rosszul kérdezel, nem olyan minőségű válaszokat kapsz, amelyekre szívesen építesz döntéseket. Egy nem megfelelően kialakított, programozott és szövegezett kérdőív elronthatja az egész kutatást. Ebből az írásból megtudhatod, hogy:
👉 hogyan növelheted a kitöltések számát,
👉 hogyan javíthatod a válaszok minőségét a kérdőív optimalizálásával.
A kérdőívkészítés szabályait gyűjtöttük számodra össze.
1. Figyelj a kérdések számára!
A kérdőívek egyik leggyakoribb hibája, hogy túl sok kérdést tartalmaznak.
Sokan gondolják úgy, hogy ha részletesen körüljárnak egy témát kérdőívükben, rendkívül alaposan „nekifekszenek a témának”, és ennek megfelelően nagyobb mennyiségű kérdést tesznek fel, akkor majd a válaszokat is annál jobban tudják használni stratégiai vagy termékfejlesztési döntéseikhez.
Akik így gondolják, tévednek. Az eredmények használhatósága és megbízhatósága nem arányos a feltett kérdések számával.
A kérdőíves vizsgálatokkal kapcsolatban végzett kutatások szerint – mert ilyen is van 😊 – a kérdések száma és a válaszok minősége a haranggörbének megfelelően alakul:
Onlinekutatas.hu tipp:
Nagyjából 12 kérdésig valóban folyamatosan nő a kérdőív minősége, majd egy rövid tetőzés után csökkenni kezd. Egy bizonyos kérdésszámon felül a válaszok már egyre kevesebbet adnak a kutatás eredményéhez. Az egybevágó kutatási eredmények szerint a kérdések ideális száma 12-15 között mozog.
2. Találd meg a kérdéstípusok megfelelő arányát, mivel azok befolyásolják a válaszok minőségét
Válaszd meg jól a kérdéstípusokat! Egyes kérdéstípusokat könnyebb (és így gyorsabb is) megválaszolni, mint másokat. Ez fontos a válaszadói élmény miatt. A feleletválasztós kérdések például egyszerűbbek, mint a nyílt végű kérdések, vagy a mátrixok. Ha az utóbbiakból van sok egy kérdőívben, a válaszadók eleve hosszabbnak fogják érezni azt.
A hosszabb kérdőívek esetén nagyobb az esély, hogy a válaszadók elfáradjanak, lazábban kezeljék a válaszadást, vagy – ami a legrosszabb – félbehagyják a kitöltést. Nem érdemesebb tehát egy kérdőívbe mindenáron beleerőltetni minden kérdést, mert rosszabb lesz a kitöltési arány és a válaszadók kifáradása miatt rosszabb lesz a kitöltés minősége is.
Onlinekutatas.hu tipp:
Használd változatosan az egyes kérdéstípusokat és variáld őket úgy, hogy a válaszadói élményt is szem előtt tartsd, ne csak azt, amit te magad meg szeretnél tudni.
Tájékozódj a különféle kérdőívszerkesztő szolgáltatásokról részletesebben: tudd meg, mely kérdéstípusokat támogatja használatuk és melyeket nem, hogy ne azok után érjenek meglepetések, hogy már megbíztál egy adott adatfelvételi partnert a kutatási kérdőív programozásával.
Használj bátran csúszkákat, képi (pl. emoji) értékelést lehetővé tevő skálás kérdéseket, és bizony manapság már az is javában trend, hogy a válaszok szövege maga is kártyákon jelenik meg, nem pusztán szöveges felsorolásként.
Az alábbiakban pár érdekes példát mutatunk a Netpanel által használt freQuest kérdőívszerkesztő és kutatásmenedzsment program reszponzív kérdés-designjai közül:
3. Figyelj a kérdőív hosszára, hogy ne lankadjon a figyelem
Hibás feltételezés, hogy a kitöltő lankadatlan figyelemmel, pontosan ki fog tölteni egy 50 kérdésből álló kérdőívet.
Fontos figyelembe venni, hogy az aktív figyelmünk véges, az életkortól és a környezettől függően legfeljebb 8-15 perc. A nekikészüléssel, az instrukciók elolvasásával együtt legfeljebb 20 perc időráfordítást várhatunk egy kitöltőtől.
Nem szabad egy rövid kérdőívet ígérni, azután kérdések végtelen folyamát rázúdítani az “áldozatra”. A legjobb, legkorrektebb magatartás, ha már a kérdőív elején jelzed, hogy annak kitöltése mennyi időt vesz igénybe. Ezt a Netpanel kitöltők felé mi mindig így kommunikáljuk, hiszen az a célunk, hogy máskor is töltsenek ki kérdőíveket.
Onlinekutatas.hu tipp:
Fontos a tesztelés, de ha adhatunk egy jó tanácsot, ne csak te magad teszteld le saját kérdőíved. Aki tudja a válaszokat, nyilván gyorsabban jut a kérdőív végére, így a kitöltési idő mérése fals eredményt adhat. Több szem többet lát és ha laikus szem látja, te abból tanulsz a legtöbbet. (Kicsit úgy, mint a usability teszteknél. A fejlesztőnek persze, hogy minden egyértelmű…)
4. A jó navigáció a siker egyik kulcsa
Sokan követik el azt a hibát, hogy egy végtelenül hosszú oldalon egymás alatt sorakoztatják fel a kérdéseket. Ez a megoldás sokszorosára növeli a kitöltés félbehagyásának, így a kitöltő elvesztésének az esélyét.
Usability kutatásokból tudjuk, hogy a görgetés az egyik legveszélyesebb navigációs megoldás. Görgetés közben a felhasználó elveszti a korábbi viszonyítási pontokat, nem látja az előzményeket és nem tudja, hova tart.
Onlinekutatas.hu tipp:
Sokkal jobb megoldás a kérdéseket a témának megfelelően oldalakba rendezni és az oldalak között világos, egyértelmű navigációt teremteni. (Így is előfordulhat, hogy egy hosszabb oldalon görgetni kell, de ha ez legfeljebb ½ – 1 oldal hosszú eltávolodást jelent a főoldaltól, nem lesz zavaró.)
Szerencsére a kérdések oldalakba tördelését a legtöbb kérdőívszerkesztő szoftver támogatja, köztük az általunk használt freQuest szoftver is.
5. Gondolj a mobilos felhasználókra is!
Szinte biztos, hogy a közönséged jelentős hányada mobiltelefonon, vagy táblagépen áll neki a kérdőív kitöltésének.
A Netpanelen kérdőívkitöltét elkezdőknél az arányok így alakulnak:
Az elmúlt években a weboldalak mobilos kompatibilitása, illetve a minden platformon egyaránt működő reszponzív felületek készítése a digitális felületek tervezésének egyik alapkövetelményévé vált.
Onlinekutatas.hu tipp:
Csak olyan kérdőívszerkesztő szoftverrel dolgozz vagy olyan szoftverrel dolgozó adatfelvételi partnert válassz, ahol alapból megfelenek a kérdőívek a reszponzivitás követelményeinek.
Érdemes a kérdések megfogalmazásánál, és az oldalak kialakításánál is alkalmazkodni ezekhez a követelményekhez. A hosszú, bonyolult kérdések és a végtelen, ezért csak görgetéssel áttekinthető oldalak megnehezítik a kitöltést. A rövid oldalak, a rövidebb világosan feltett kérdések jobb eredményeket hoznak.
Összegzés
Posztunkban összegyűjtöttük a kérdőívkészítés legfontosabb szabályait. Nem elég jó kérdéseket írni, ügyelni kell a kérdések számára, az egész kérdőív hosszára is. Világossá kell tenned, mik a kérdőív céljai, és ehhez mit vársz a kitöltőktől.
Idejében közölnöd kell azt is, hogy milyen közreműködést és mennyi időráfordítást vársz tőlük.
Ha egy ilyen bevezető után a kitöltő felhasználóbarát kérdőívvel szembesül, magasabb lesz a válaszadó elkötelezettsége, jobb lesz az adatminőség és megbízható adatokra tudod alapozni vállalati döntéseidet.
Itt is érvényesül tehát a mondás: A kevesebb néha több!
Markos Bálint
FreQuest kérdőívszerkesztő bemutatónkat itt tudod letölteni.