2023. februárjában utánajártunk az adó 1% felajánlásokkal kapcsolatos lakossági gyakorlatoknak és annak, hogy mi befolyásolja elsősorban az ezzel kapcsolatos döntéseket.
Azok, akiknek erre lehetősége van többségében (összesen 82 százalék) rendelkeznek erről a felajánlható összegről, ám csak az érintettek fele nyilatkozott úgy, hogy ezt minden évben megteszi.
Erősen jelen van a megszokás és a személyes érintettség, és a lehetőséggel élők közel fele (47 százalék) saját elmondása szerint már előre tudja, hogy kinek fogja adni adója 1%-át. Ugyanakkor úgy tűnik, van relevanciája az időszaki kampányoknak is, hiszen az adakozásról minden negyedik adózó csak a fejajánlási időszak végén dönt, 22 százalék pedig minden évben más-más civil szerveztet ad meg kedvezményezettnek.
Az ismerősök ajánlásai és a szervezetek saját honlapjai mellett erős befolyása van a social médiának: a felajánlásra jogosultak egyharmadánál a top 3 információforrás között szerepelnek a közösségi oldalak bejegyzései.
Netpanel online felmérés a 18-65 éves magyar lakosság körében, 1000 fő megkérdezésével, 2023. február