Az online megkérdezés népszerűsége az elmúlt években növekedett, és egyre többen használnak különböző online kérdőívszerkesztő rendszereket a lakosság vagy saját ügyfeleik megkérdezésére. Az adatminőség javítása és a válaszadói élmény növelése közös célunk, ezért az NRC Netpanel és a freQuest csapata összegyűjtötte az elmúlt 20 év online kutatási tapasztalatát, amely segítheti a hazai kutatókat abban, hogy jobb adatokkal dolgozzanak. A cél az, hogy növeljük a válaszadás élményét, javítsuk a kérdőív kitöltők elégedettségét, hogy visszatérő, a véleményüket szívesen megosztó válaszadóink legyenek.
Javaslatainkat megfogadva elégedettebb válaszadóid, jobb adatminőséged és boldogabb ügyfeleid lesznek! 🙂
1. Csak reszponzív kérdőívet használj
A netpanel.hu mérése alapján a panelben 30% körüli azok aránya, akik okostelefonról töltik ki a kérdőíveket, míg a social médiából érkező webes kitöltők esetében az általunk menedzselt kérdőíveknél már 80% körül van az online kisképernyős kitöltők száma, éppen ezért elengedhetetlen, hogy csak olyan kérdőívszerkesztő rendszert használjunk, amely képes a képernyő méretéhez igazodó, azaz reszponzív kérdőívek megjelenítésére.
2. Csak a reprezentatív minta ad megbízható és érvényes adatokat
Az egyre népszerűbb online kérdőív kitöltése, egyre több unortodox és az adatok minősége szempontjából erősen megkérdőjelezhető megoldást hozott az online kutatások világába. Ezért azt javasoljuk, hogy csak olyan kutatást készítsetek, és
olyan kutatási eredményt használjatok elemzésre, döntéselőkészítésre, amelyek a következő demográfiai kategóriákra biztosítják az adatbázis reprezentativitását: nem, kor, iskolai végzettség, település típus és régió.
3. Ha online panelt használsz, jobb adatminőséget kapsz
A válaszadók elérésére több módszer is a kutatók rendelkezésére áll. A saját ügyféllistán végzett kutatásokat legtöbbször érdemes házon belül elvégezni, a kérdőívprogramozást pedig profi szoftverre és tapasztalt csapatra bízni.
Amennyiben nem csak a saját ügyfélkört szeretnéd megkérdezni, akkor az adatminőség szempontjából a legjobb megoldás, ha egy piackutató céget vagy egy online kutatásra szakosodott kutatási panelt választasz partnernek, ahol garantálják a minta reprezentativitását, hogy megbízható és érvényes adatokra alapozd javaslataid.
4. Nem csak a méret számít: online kutatás válaszadói paneleken
A válaszadókat biztosító panel kiválasztásánál, habár fontos szempont a panel mérete is, azonban ennél sokkal fontosabb, hogy
az adatszolgáltató milyen paraméterek mentén biztosítja a minta reprezentativitását.
A panel létszámokat tekintve azt érdemes vizsgálni, hogy a szolgáltató által megadott panel létszám a saját panelben lévő válaszadók számát vagy több panel együttes létszámát mutatja meg. Az utóbbi esetben fennáll annak a veszélye, hogy egy válaszadó, több panelregisztrációval rendelkezve, többször is kitölti ugyanazt a kérdőívet.
5. Ne tiltsd meg az okostelefonos kitöltést
Mivel egyre növekszik a mobiltelefonról, tehát a kisképernyőről kitöltők aránya, ezért a mintaminőséged rovására megy, ha a kérdőívek kitöltésénél tiltod, hogy okostelefonról is kitölthessék a kérdőívet. A Netpanel mérése alapján a következő megoszlásokat kapjuk egy átlagos kérdőív kitöltése esetén:
A mobiltelefonról történő kitöltés 30% körül van, és a kutatásunk szerint ennek a szegmensnek a demográfiája szignifikánsan különbözik az asztali és a laptopos kitöltők csoportjától.
A nők, a 18-39 évesek, a falvakban élők és alapfokú végzettségűek nagyobb arányban töltik ki a kérdőívet okostelefonjaikról, éppen ezért az adatminőség szempontjából elengedhetetlen, hogy engedélyezzük a mobiltelefonos válaszadást és reszponzív kérdőívvel segítsük a kérdőívek kitölthetőségét.
6. 20 perc az ideális kérdőívhossz, de panelen lehet hosszabb is
Az ideális online kérdőív hossza 20 perc, amely egy 25-27 perces személyesen lekérdezett kérdőívhossznak felel meg, tehát a legtöbb kutatást megbízhatóan el lehet végezni online megkérdezéssel is.
Ez nem jelenti azt, hogy nem kérdezhető le hosszabb kérdőív, azonban a 20 perc felett a megfelelő minta biztosításához szükség van olyan ösztönzőkre (pl. pontrendszer, gamification, reszponzív kérdőív, smart megoldások, stb…), amelyek fenntartják a válaszadók érdeklődését és támogatják a kérdőívek gyorsabb kitölthetőségét.
Az online kutatási panelek a hosszabb kérdőíveknél a tapasztalataikat és a válaszadói szokásokat figyelembe véve kvótáznak és hívják meg a válaszadókat a kérdőívre, így tudják biztosítani a minta minőségét.
7. Kezdd egyszerűen és legyen logikus a kérdőív felépítése
Mindenki tudja, de sokszor mégsem így írjuk meg a kérdőívet, éppen ezért összeszedtünk pár tippet, amellyel könnyedén javíthatod az adatok minőségét:
- ne a kérdőív elejére helyezd a legfontosabb, és ezért valószínűleg a legnehezebb kérdéseket, hiszen a válaszadónak is bele kell helyezkednie a kutatásba
- a kérdőívet ne kezdd nyitott kérdésekkel, se a szűréshez nem szükséges demográfiai kérdésekkel
- online panel használata esetén pedig használd a már lementett adatokat és ne kérdezd meg ezerszer, hogy mi a „neme, iskolai végzettsége” stb…, hiszen már rég tudnod kell ezt az adatot a válaszadódról
- a kérdőív elején könnyed, bevezető, de a kutatás szempontjából releváns kérdéseket tegyél fel, hogy ezek ne növeljék feleslegesen a kérdőíved hosszát
- ügyelj arra, hogy a kérdőív logikailag is stabil maradjon, és ne kérdezz olyan kérdést a válaszadótól, amelyre az előző válasza alapján már tudnod kellene, hogy úgysem tud válaszolni
- csak indokolt esetben engedélyezd a „vissza gomb” használatát, de ahol márkalistát, koncepciót tesztelsz ott nem létezik indokolt eset, hiszen ezzel torzíthatod a válaszokat
8. Fogalmazd meg röviden a kérdéseket és válaszokat
Kis képernyőre optimalizáld a kérdőívet, ha azt szeretnéd, hogy javuljon a minta minősége és a fiatalok, az alacsony iskolai végzettségűek és falvakban élők is szívesen válaszoljanak kérdéseidre.
A kérdés szövegébe vagy a kérdés elé ne írj hosszú bevezetőt, tájékoztató jellegű szöveget, ellenkező esetben kis képernyőn ez az írás fogja elfoglalni a látható területet és a válaszadónak a kérdéshez és a válaszokhoz le kell majd görgetni. Ha szükséges tájékoztatót, leírást adnod, akkor használj elválasztó oldalt, amin nincs kérdés, így a tájékoztató vagy a képi tartalom jelenik meg.
9. Használj köznapi nyelvezetet
A kérdéseket úgy fogalmazd meg, mintha élőszóban beszélnél. Nyugodtan térj el a szokásos kérdésfeltevéstől, mert bár udvarias forma minden kérdést ’Kérjük,… ’ bevezetéssel kezdeni, de akár ez is feleslegesen hosszabbá és körülményesebbé teheti a szövegezést.
Az legyen a cél, hogy kérdéseid mindenki által érthetőek, értelmezhetőek legyenek, ami azt is jelenti, hogy kerüld el a szakzsargont és az idegen szavakat. A lakossági kérdőív kérdéseit úgy írd meg, hogy kortól, iskolai végzettségtől és tudástól függetlenül mindenki számára érthetőek legyenek.
10. A kérdések önmagukban is értelmezhetőek legyenek
A felgyorsult világunkban a válaszadók is gyorsabb kitöltésre és jobb válaszadói élményre vágynak, ezért csak olyan kérdést tegyél fel, amely magyarázat nélkül is érthető és könnyen értelmezhető.
A mobilos kitöltés esetén nagyobb az esély a kérdőív abbahagyásának és későbbi időpontban való folytatásának.
A kitöltőnek ilyenkor is tudnia kell, hogy miről szól éppen a kérdés és éppen ezért javasoljuk, hogy ne utalj vissza, ne fűzz tovább egy korábbi kérdést egy újba. Inkább használd a kérdés szövegében elhelyezhető hivatkozásokat, ha valami korábbi válaszra szeretnél rákérdezni.
11. Legyen stílusod és csak azt emeld ki, ami fontos információt tartalmaz
A legtöbb kérdőívszerkesztő alkalmas arra, hogy a kérdés egy-egy fontos részét kiemeld, hangsúlyosabbá tedd, ezért ezt használd okosan. Például fontos lehet: „az elmúlt egy hónapban…”, „a legfontosabb”…, azonban arra vigyázz, hogy csak a lényeget emeld ki.
Az utasítás sorba is írhatsz szöveget, ami bár továbbra is a kérdés része marad, de attól eltérő formában, azt kiegészítve jelenik majd meg, így tudod a legjobban támogatni a válaszadót a kérdés helyes értelmezésében.
12. Legyen könnyű a válaszadás
A válaszadás megkönnyítése segíti a kitöltést és jobb adatminőséget nyújt, hiszen kevesebben hagyják félbe a kérdőívek kitöltését.
Amennyiben offline kérdőívet kell online lekérdezhetővé tenni, abban az esetben nem elég átmásolni a kérdéseket egy szoftverbe, hanem a lekérdezésre optimalizált kérdőívet önkitöltős kérdőívvé kell változtatni.
A következőkkel tudod könnyebbé tenni a válaszadást:
- zárt kérdések használatakor úgy állítsd össze a választható válaszlehetőségek sorát, hogy azok között minden válaszadó megtalálja a számára/helyzetének megfelelőt
- lehetőség szerint ne adj rengeteg opciót, mert kis képernyőn ezeket hosszan kell legörgetni, ezért sok válaszlehetőség esetén csoportosíts, amennyire csak lehet
- ne szerkessz minden kérdéshez Nem tudom/Nem válaszolok opciót, mert ha a kitöltők látják, akkor többen jelölik ezt a választ, amennyiben bizonytalanok a válaszukban, azonban ahol szükséges, ott semmiképpen se hagyd ki ezt az itemet
- bizonyos esetekben add meg a lehetőséget a válaszadónak arra, hogy kikerülje a válaszadást
- skálás kérdések alkalmazásánál érdemes egy kérdőíven belül egyféle skálát használni és nem keverni a skála típusokat, illetve ügyelni arra, hogy balról-jobbra növekedjenek a skála értékei
- kevesebb nyitott kérdéssel dolgozz, de ha mégis szükséges ezek használata, akkor ne egymás után tegyél be több nyitott kérdést, ne tedd kötelezővé a válaszadást és/vagy használj smart megoldásokat, úgymint a gépelés nélküli voice hangfelvétel engedélyezése vagy a kutatás lezárását követő online fórum, fókuszcsoport vagy egyéb kvalitatív módszer használata
13. Képet és videót indokolt esetben használj
Csak a megértést és válaszadást támogató képet és videót használj, és nem érdemes kérdőív háttérnek képet használni, amely sok esetben akár zavaró is lehet a válaszadónak egy idő után. A kérdőívbe beépített képi anyagaidat úgy állítsd össze, hogy azok kis képernyőn is láthatók, olvashatók, értelmezhetők legyenek.
Az a kép, ami nagy képernyőn szépen elhelyezhető, és aminek minden részlete megfelelően látható, az a mobil képernyőjén elképzelhető, hogy a kicsinyítés következtében kivehetetlen lesz.
Ne vidd el a válaszadót egy másik oldalra, ahol pl. a videó van, hanem tartsd a kérdőíven belül és a videók is itt jelenjenek meg. Ha videót illesztesz a kérdőívedbe, akkor annak formátumát, de főként méretét körültekintően válaszd meg. Ne terheld túl a kitöltők mobilkeretét és ne bízz abban, hogy mindenhol megfelelő a mobilkapcsolat!
A videók esetén érdemes a videó bemutatása esetén egy szöveges oldalt létrehozni, ahol tájékoztatod, hogy videó következik és megkéred a kitöltőt arra, hogy vegye fel a fejhallgatóját vagy hangosítsa fel a kitöltésre használt eszközét. Fontos, hogy a válaszadónak legyen ideje felkészülnie arra, hogy zavartalanul megtekinthesse és meghallgathassa a videót anélkül, hogy zavarná környezetét.
14. Kerüld a nagy kérdőívtáblák használatát
Amennyiben lehetséges, akkor érdemes elkerülni a nagy táblázatok használatát. Habár a freQuest rendszerünk okosan tördeli kis képernyőre a táblázatokat, de
a tapasztalatunk szerint a PC/laptopon kitöltők a túl nagy táblázatoknál nagyobb arányban hagyják abba a válaszadást, mint amikor külön kérdésként tesszük fel a táblázat sorait.
Ügyelj arra is, hogy a válaszadók balról-jobbra haladva értelmezik a táblázatot, ezért úgy szerkeszd meg a kérdőívet, hogy soronként haladva balról-jobbra olvasva legyen könnyen értelmezhető a kérdés és a hozzákapcsolt válaszlehetőségek.
Sok esetben azonban szükséges a táblázatok használata, ezért törekedj arra, hogy egy kérdőívtáblában 5-8 sornál több ne legyen, hiszen ezzel is tudod csökkenteni az értékes válaszadók abbahagyási arányát.
15. Egy teszt nem teszt
Kérdőívedet teszteld te is többféle eszközön és mobilon is. Nézd meg, hogy a kitöltőid hogyan fognak találkozni a kérdéseiddel, és ahol szükséges, ott optimalizáld a kérdést és a válaszokat is, hiszen ezzel is csak növeled az adataid minőségét.
+1 A válaszadó a legnagyobb értékünk
Becsüld meg azokat, akik szabadidejükben szívesen osztják meg véleményüket és válaszaikkal segítik a munkádat. Nélkülük nem tudunk kutatni, elemezni, tanácsot adni ügyfeleinknek, megbízóinknak.
Mi hiszünk abban, hogy kitöltőbarát kérdőívekkel, a válaszadókhoz alkalmazkodó smart megoldásokkal és könnyen használható fejlesztésekkel növelhetjük a válaszadói élményt és a véleményük megosztása iránt elkötelezett válaszadóink táborát.
Klenovszki János, NRC Netpanel
Kész a kérdőíved és indítanád az adatfelvételt, már csak válaszadókra lenne szükséged?
Kérdőívszerkesztő programot keresel?